Cześć. Dzisiejszy wpis jest podyktowany nowymi zmianami dostosowania się pod RODO, jakimi MailerLite uraczył nas kilka dni temu. O co chodzi? Zapraszam do lektury.

 

Nie wiem, czy widziałaś ostatniego maila od ekipy MailerLite, jeśli nie – pozwól, że opowiem Ci o kilku zmianach, które dla nas przygotowali. Aktualizacja opcji jest związana z RODO (GDPR), które wejdzie w życie już za kilka dni. (Jeśli jeszcze nie wiesz, co to jest RODO i nie zrobiłaś nic w kierunku dostosowania się pod jego wymogi – masz jeszcze kilka dni, aby to zmienić 😉

 

Ostatnie zmiany dotyczą formularzy zapisu w trybie opt-in.

 

Jakie zmiany przed RODO?

1. Po pierwsze MailerLite umożliwia nam poinformowanie potencjalnych subskrybentów w jaki sposób będziemy przetwarzać ich dane (wprowadzono możliwość wygenerowania osobnych zgód na różne działania marketingowe), czyli kładzie nacisk na określenie Twoich intencji pozyskania adresu e-mail (co chcesz wysyłać i w jakich celach marketingowych).

2. Po drugie MailerLite daje użytkownikom możliwość wyboru w jakich celach chcą, aby ich dane zostały przetworzone (mogą oznaczyć np. jeden z dwóch lub trzech checkboxów, jakie przygotujesz).

Zmienił się układ strony, w której buduje się formularz zapisu do osadzenia na stronę. Dla porównania pokazuję CI jak to wyglądało wcześniej, a jak teraz.

Wcześniej:

Teraz:

 

Co zostało zmienione?

1. Wygląd graficzny ustawień formularza jest teraz podobny do strony lądowania i pop-up.
2. Zezwolenia marketingowe (GPDR) – nowa funkcja, która pozwoli CI określić dokładnie w jaki sposób przetwarzasz dane osobowe.
3. „Stary” chceckbox, którego używałaś do tej pory w zapisie double opt-in.
4. Ukryte pola, które służą segmentacji Twoich subskrybentów już na etapie zapisu.
5. Możliwość przekierowania użytkownika na Twoją stronę z podziękowaniem (ta opcja również była dostępna wcześniej).

 

Zmiana postaci kodu do osadzenia na stronie

Kolejna zmiana, która rzuciła mi się w oczy, to zmiana postaci kodu do osadzenia na stronie. Wcześniej wyglądało to tak: do osadzenia formularza na stronie wystarczyło skopiować 2 linijki kodu i wkleić w pożądane miejsce na stronie.

Wcześniej:

Aktualnie kod wygląda tak:

 

Pierwszą część kodu należy dodać do każdej strony na naszej www w sekcji header (np. za pomocą wtyczki), dopiero po wykonaniu tego zabiegu można skopiować dolną część kodu i wkleić na pożądaną stronę – tak jak wcześniej.
(Uwaga: dłuższą część kodu do header należy dodać tylko raz, a potem zmieniać tylko tą drugą, krótszą część kodu odpowiedzialną za poszczególne formularze zapisu.)

 

Jakie zmiany zostały wprowadzone do formularzy landing page i pop-up?

Podobnie jak w formularzu osadzenia kodu na stronie w opcji double opt-in dodano dodatkowe pola, które są zgodne z GDPR. Poniżej możesz zobaczyć przykład landing page:

1. W pierwszym przykładzie zaznaczona jest tylko opcja checkbox potwierdzający opt-in, tak jak było do tej pory.

2. W drugim przykładzie zaznaczona została opcja zoptymalizowana pod GDPR z większą ilością checkboxów i dodatkowymi informacjami.

 

Ustawienia pop-up

 

(Wszystkie te zmiany odnoszą się do tworzenia nowych formularzy, więc formularze, którymi posługiwałaś się do tej pory zostaną w postaci, jakiej zostały stworzone. Jeśli chciałabyś zmienić formularze zapisu zgodnie z nowymi zasadami – będziesz musiała stworzyć je od nowa.)

Tyle w temacie zmian pod kątem zapisu na listę mailingową.

 

A co jeśli mamy już osoby na liście i chcemy dostosować się do RODO? W jaki sposób MailerLite nam to umożliwia?

1. Aktualizacja profilu subskrybenta.

Jeśli mamy np. trzy zgody (checkboxy), a użytkownik wyrazi zgodę tylko na jeden rodzaj aktywności marketingowej – MailerLite zaktualizuje profil użytkownika i zaznaczy jakie działania możesz wykonać wobec danego subskrybenta.

2. Prawo do zostania zapomnianym.

W sytuacji, kiedy użytkownik chce wykasować wszystkie swoje dane z naszego systemu dodała zostaną opcja „forget”, która na stałe kasuje wszystkie dane użytkownika.

3. Przechowanie potwierdzenia zapisu na listę mailingową.

Aby działać w zgodzie z RODO powinnaś przechowywać dane o zapisie subskrybenta na listę email tak, aby udowodnić, że dana osoba zapisała się na niego z własnej woli.

Powinnaś mieć potwierdzenie danych takich jak:
– potwierdzenie zapisu w czasie rzeczywistym (godzinę, datę i lokalizację),
– źródło zapisu na listę mailingową (strona www, social media itp.),
– print screen formularza zapisu opt-in.
Z pomocą przychodzi nam MailerLite, który przechowuje te dane za nas, jak na screenie poniżej:

 

Uff, to wszystko na dziś, jeśli chodzi o MailerLite i RODO. Mam nadzieję, że nie przestraszyłaś się tych nowych funkcji i pomału zaczniesz dostosowywać je do swoich potrzeb. Powodzenia.

PS. Jeśli uważasz, że ten artykuł może przydać się innym – proszę podziel się nim 😉

Privacy Policy Settings

Pin It on Pinterest