Komunikacja,  Narzędzia

Jak przeprowadzić wstępną konsultację?

Prowadząc biznes, w którym oferujesz swoje usługi – możesz swoim potencjalnym Klientom zaproponować wstępną bezpłatną konsultację. Podczas takiej konsultacji możesz rozwiązać jeden problem Klienta, lub przedyskutować bieżące potrzeby i zaproponować plan działania w ramach płatnej już współpracy.

1. Po co Ci wstępna konsultacja?

Mimo tego, że nie musisz tego robić – bardzo polecam Ci wprowadzenie wstępnej konsultacji u siebie – niezależnie od rodzaju usług, które oferujesz. Dzięki temu będziesz mogła:

  • zbadać rynek i przetestować swoje pomysły,
  • dopasować swoją ofertę do konkretnych potrzeb swoich potencjalnych Klientów,
  • niejako sprawdzić swoich potencjalnych Klientów podczas rozmowy i przekonać się, czy nadajecie na tych samych falach,
  • upewnić się, że Klient wie, czego potrzebuje i że to Ty jesteś osobą, która może mu pomóc.

Nie martw się tym, że czujesz się niepewna rozmów na żywo. Większość Klientów będzie oczekiwało, że to Ty poprowadzisz konsultację, więc wystarczy się do niej dobrze przygotować, stworzyć plan i wyluzować 🙂 To na prawdę nic strasznego.

Zanim jednak przejdziesz do konsultacji sprawdź, jaki program możesz użyć, aby zautomatyzować ten proces.

2. Programy do zamawiania konsultacji

Programów do zamawiania konsultacji jest na rynku sporo. Większość z nich znajdziesz w języku angielskim, ale są one na tyle proste w obsłudze, że nie powinnaś mieć problemu z ich konfiguracją. 

Mają one w darmowej wersji, opcje z podstawowymi funkcjonalnościami, które w zupełności wystarczą do ich codziennego użytkowania. Sprawdź, która z nich najbardziej przypadnie Ci do gustu i załóż w nich darmowe konto. Do wyboru masz m.in. Calendly, Youcanbookme, Simply bookme, Time tap itp.

3. Co zrobić przed konsultacją?

Wiesz już, jakie narzędzia warto użyć do zamówienia konsultacji. Teraz pora na to, abyś przygotowała plan działania. Co zrobić, kiedy Klient zamówi konsultację? 

  • Sprawdź, kim jest Twój potencjalny Klient, znajdź jego profile w mediach społecznościowych i stronę www,
  • Zaproponuj temat konsultacji, lub poproś Klienta o wybór tematu – możesz ustawić pytania w formularzu konsultacji,
  • Określ gdzie się spotkacie (np. Skype, Hangouts, rozmowa telefoniczna itp.)
  • Wyślij maila przypominającego o konsultacji dzień przed umówionym terminem rozmowy,

4. Konsultacja krok po kroku

Wariant I – rozwiązanie problemu

  • Przedstaw się, 
  • Poproś o nakreślenie wybranego problemu,
  • Omów temat, zaproponuj rozwiązanie, 
  • Jeśli napisałaś na swoim blogu więcej odpowiedzi – odeślij do bloga,
  • Zakończ konsultację, wyjaśnij dodatkowe rozwiązania, 
  • Wyślij e-maila podsumowującego spotkanie, podsumuj raz jeszcze omówiony temat, wskaż dodatkowe materiały, zaproponuj płatne produkty, 
  • Po tygodniu wyślij wiadomość przypominająco – sprawdzającą i zapytaj czy problem został rozwiązany, a Twoje rozwiązania wprowadzone w życie.

Wariant II – omówienie warunków współpracy

  • Zapytaj o zakres działania i problemy Twojego Klienta,
  • Nakreśl sposób współpracy (jak pracujesz, w jaki sposób powinny zostać przekazane materiały/ zadania do pracy, jak wygląda dostarczenie zadania/projektu
  • Opowiedz, czego oczekujesz od Klienta, jak ustalasz harmonogram współpracy, ile czasu Klient ma na zatwierdzenie kolejnego etapu prac itp.
  • Poinformuj w jaki sposób się rozliczasz, jaka jest Twoja stawka godzinowa, ile kosztują poszczególne projekty, 
  • Określ Twoje preferowane kanały komunikacji i zapytaj o to samo Klienta, przedstaw swoje godziny pracy, częstotliwość odpowiadania na maile i wszystkie inny szczegóły, które Twój Klient powinien znać.
  • Zamknij konsultację i wyznacz kolejny krok działania: zaproponuj wysłanie swoich warunków pracy jeszcze tego samego dnia, poproś Klienta o wykonanie kroków, które omówiliście.
  • Ustal kolejny kontakt np. tydzień po konsultacji.

Pamiętaj – nie bój się przewodzić takiej rozmowie – Klient będzie się spodziewał, że przeprowadziłaś już dziesiątki konsultacji i dokładnie wiesz, jak powinny one wyglądać i co podczas nich omówisz.

5. Obsługa po-konsultacyjna

Po konsultacji dostarcz wszystkie omówione dokumenty i maile w wyznaczonych terminach, a jeśli po rozmowie będziesz czuła, że to jednak nie to i Twoja intuicja podpowie Ci, aby zrezygnować – zrezygnuj.

Musisz być przygotowana na to, że nie każda konsultacja będzie początkiem płatnej współpracy. Nawet taka, która w Twoich oczach była przeprowadzona idealnie. Jest to zupełnie normalne zjawisko i nie masz się nim co przejmować. Czasem Klienci nie są do końca pewni, którą usługę wybrać i sprawdzają wszystkie dostępne możliwości zanim zdecydują się komuś zapłacić.

Ważnie jest to, aby trzymać się wyznaczonych przez siebie standardów i nie godzić się na współpracę, która Ci nie odpowiada. Właśnie po to jest wprowadzająca konsultacja – abyś Ty również stwierdziła, czy podejmujesz się danej współpracy. Dzięki temu będziesz wiedziała na jakich Klientach Ci najbardziej zależy.

P.S. Możesz również stworzyć sobie procedurę umawiania bezpłatnej konsultacji, aby oszczędzić sobie czas pracy. 

Daj znać w komentarzu, czy stosujesz bezpłatną konsultację w swoim biznesie? 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *